fbpx

Kad vaikas augtų nesukrypęs - 6 pratimai, kuriuos galite atlikti namuose visa šeima

10 rugpjūčio, 2020
  • Pataria Kineziterapeutė – trenerė, Silvija Urvikytė

    Tiek mokslas, statistika, patirtis rodo – kad vaikų tarpe gana dažnai pasitaiko griaučių – raumenų sistemos sutrikimai ir susiduria vis jaunesnio amžiaus vaikai. Kas yra tie griaučių – raumenų sistemos sutrikimai? Kalba eina apie laikyseną, netaisyklingą sąnarių ir stuburo padėtį, funkcijų sutrikimą ir tai gana dažnai galime pastebėti vaiko augimo periode. Sutrikimams didelę įtaką turi nepakankamas arba netinkamas vaikų fizinis aktyvumas, mityba, ergonomiškai nepritaikyta mokymosi vieta, per ilgas naudojimasis išmaniosiomis technologijomis, mokyklinių kuprinių per didelis svoris bei jų nešiojimo būdai. Ir didelė problema yra ta, kad vaikų fizinis aktyvumas turi tendenciją mažėti, o sėslus gyvenimo būdas dominuoja, kas taip pat turi didelę neigiamą įtaką vaiko organizmui. Taip pat, dėl pasaulinio lygio viruso epidemijos ir visuomenei paskelbto karantino, vaikų mokymasis nuotoliniu būdu bei dar labiau apribotas fizinis aktyvumas atnešė ne menkių pasekmių, pastebėjome, kad vaikai sugrįžo turėdami netaisyklingą laikyseną. Todėl suskubome pakalbėti šiuo metu labai aktualia tema. 

    Mokslas seniai įrodė, kad fizinis aktyvumas turi labai didelį ir teigiamą poveikį, tačiau kas kartą mes pamirštame ir manau pats laikas priminti! Tėvai turi pasirūpinti augančio vaiko būreliais ir pirmiau tokiais, kuriuose yra akcentuojamas fizinis aktyvumas. Tačiau, ne bet koks fizinis aktyvumas, o tinkamai parinktas ir dozuotas (leisdami vaiką į sportinius užsiėmimus/būrelius, siūlau atsižvelgti ir pasidomėti, kiek ir kaip kokybiškai yra skiriamas fizinis pasiruošimas ir kaip vykdoma pati fizinė veikla). Kodėl turime į tai atsižvelgti? Vaikų kauluose yra daugiau vandens, organinių medžiagų ir kremzlinio audinio, tačiau mažiau mineralinių druskų, dėl šių priežasčių kaulai yra labiau elastingi ir rečiau lūžta, tačiau – greičiau iškrypsta. Todėl parinkus netinkamą fizinį krūvį ar pratimus, galime pakenkti vaiko laikysenai ir leisti jai iškrypti. Kitas labai svarbus vaiko augime etapas, tai brendimas, kuriuo metu lytiniai hormonai gali turėti įtakos mūsų kaulams, tiek berniukų bei mergaičių hormonai skatina kaulų augimą ir stiprėjimą, todėl šiuo laikotarpiu turime būti itin atsargūs ir dėmesingi tam, kad augimas būtų sklandus ir nesukeltų neigiamų veiksnių kaulams ar raumenims. Atlikti tyrimai taip pat rodo, kad dažnas veiksnys susijęs su netaisyklinga laikysena ar nugaros skausmais, yra didesnė kūno masė ir su tuo dažniau susiduria mergaitės, todėl kaip pradžioje minėta, ne tik fizinis aktyvumas turi įtakos vaikų laikysenai, bet ir be abejo mityba.

    Kodėl blogai yra netaisyklinga laikysena ir kodėl siūlome į tai nežiūrėti atmestinai? Netaisyklinga laikysena gali varginti bei sukelti skausmus, gali netinkamai veikti ir funkcionuoti vidaus organai bei sąnariai, taip pat gali atsirasti kvėpavimo nepakankamumas, išsivystyti skoliozė, mažėja stuburo gebėjimas ,,sugerti‘‘ smūgius (gali atsirasti mikrotraumų šokinėjant, bėgant), ir visos šios pasekmės trukdo mums laisvai ir gerai atlikti kasdienines veiklas. 

    Taigi, kaip išspręsti šią augančią problemą? Išmaniųjų technologijų naudojimo apribojimas yra tik vienas iš sprendimų būdų, tačiau norėdami ištikrųjų išspręsti šią problemą – turime grįžti į gyvenimo pradžią, kai mūsų stuburas tik formuojasi, tai į kūdikystę. Visiems galioja ta pati taisyklė – tai raidos dėsningumas, kai nauji įgūdžiai ir judesiai vyksta tam tikra eilės tvarka. Sudėtingesni gali būti įgyti tuo atveju, kai jau yra įvaldyti paprastesni ir vaikas yra tam pasiruošęs, ypač fiziškai, tai yra sustiprėjusios tam tikros kūno dalys ir stuburo dalys. Todėl neskatinkime vaiko per anksti sėstis ar stotis, stuburas ir raumenys tam gali būti dar nepasiruošę. Kaip dar išvengti laikysenos sutrikimų ir kokių priemonių imtis? Skubu Jums papasakoti ir skatinu nenumoti ranką į patarimus, į juos atsižvelgti nuo pat mažų dienų. 

    Fizinis aktyvumas

    Visada atsiminkime, kad fizinis aktyvumas yra reikalingas visiems, tiek suaugusiems, tiek dar labiau – vaikams, nes tai vienas iš svarbiausių veiksnių, kuris teigiamai veikia kaulus ir ne tik. Tinkama fizinė veikla (tai nėra vien vaiko šokinėjimas ant lovos ar tiesiog bėgiojimas po namus/kiemą) ir tinkamai, atitinkantys amžių parinkti pratimai vaikams – padeda išvengti netaisyklingos laikysenos, kadangi tinkamai yra stiprinami raumenys. Pratinkime vaikus prie fizinio aktyvumo nuo mažens ir rodykime patys jiems tinkamą pavyzdį.  

    Mokyklinė kuprinė (svoris, nešiojimo būdai)

    Kaip taisyklė, seniai jau aišku, kad ant vieno peties kuprinės nešioti niekas nepataria, nes tai turi neigiamą įtaką laikysenai ir eisenai. Tačiau svarbi yra ir kuprinės padėtis, jos svoris. Netolygiai paskirstytas svoris kuprinėje ir nevienoda padėtis abejose kūno padėtyse sąlygoja galvos, pečių ir liemens padėtį, ko padarinys – netaisyklinga laikysena ir nugaros skausmai. 

    Nešdamas per sunkią kuprinę, vaikas yra priverstas labiau lenktis į priekį, tokiu būdu nugara ir raumenys įgauna didesnį krūvį, neatlaiko krūvio ir formuojasi netaisyklinga laikysena. Kuprinės svoris neturi viršyti 10 – 15 proc. kūno svorio.

    Mokymosi vieta 

    Atkreipkime dėmesį ne tik į namuose esančią mokymosi vietą, tačiau ir ar darželis, mokykla užtikrina saugumą, mokymosi vieta turi būti suplanuota taip, kad atitiktų vaiko amžių bei ūgį. Atsižvelkime į tai, kad sėdimoji dalis su kėdės atlošu sudarytų 90 laipsnių kampą, vaikas giliai turėtų sėdėti ant sėdimosios dalies tiesiai laikant nugarą nuo jos apatinės dalies iki galvos. Kojos turi būti sulenktos taip pat stačiu kampu tiek ties klubais, tiek ties keliais, pėda turi pilnai remtis į grindis. Tarp stalo ir kūno, tiksliau liemens – turi likti tarpas, tačiau labai nedidelis, apie 3cm. Stebime, kad vaikas nekryžiuotų kojų ar nesėdi pakišęs kojų po sėdmenimis. 

    Išmaniųjų technologijų ribojimas ir disciplina

    Disciplina – tai išmokti sėdėti taisyklingai, o to mokytis reikia ne tik tada, kai jau yra pakrypusi laikysena, bet nuo mažų dienų. Šiomis dienomis sunku įsivaizduoti gyvenimą be išmaniųjų technologijų, tenka net ir mokytis iš jų. Svarbu, jei vaikas naudojasi kompiuteriu, tai turėtų vyktų prie stalo o ne ant lovos ir kompiuteris būtų akių lygyje, tai yra kaklas nebūtų palenktas žemyn, nugara tiesi, nesusikūprinę, ta pati taisyklė galioja ir su kitomis išmaniosiomis technologijomis. Svarbu būti kiekvieną dieną fiziškai aktyviems, lavinti kūno raumenis ir technologijos didelės žalos nepridarys. 

    Taip pat nepamirškime reguliariai tikrinti sveikatos būklę. Nes palankiausias laikotarpis netaisyklingos laikysenos profilaktikai yra vaikystė, visgi kol žmogus yra jaunas yra lengviau koreguoti atsiradusius laikysenos sutrikimus, kuo vyresnis, tuo sudėtingiau.

    Mankšta laikysenai gerinti

    Visų pratimų metu nepamirškite kvėpuoti.

     

     

     

  • Kineziterapija taisyklinga laikysena patarimai vaikams Strakaliukas vaiku sporto ventras Bureliai vaikams Kaunas (3)

  • Šį pratimą atliekame atkeliant tiesias rankas ir kojas į viršų, suglaudžiame mentes ir atkeliam pečius, galvą laikome tiesiai kartu su nugara ir nusileidžiame žemyn. Pratimą atliekame 10-12 kartų, kartojame 2-3 kartus.

  • Kineziterapija taisyklinga laikysena patarimai vaikams Strakaliukas vaiku sporto ventras Bureliai vaikams Kaunas (1)

  • Šio pratimo metu įsivaizduojame lyg darytume tiltelį, keliame dubenį į viršų tiek, kad nuo kelių link krūtinės eitų tiesi linija. Pratimo metu keliant dubenį į viršų iškvepiame, nuleidus žemyn – įkvepiame. Pratimą atliekame 10-12 kartų, po 2-3 serijas.

  • Kineziterapija taisyklinga laikysena patarimai vaikams Strakaliukas vaiku sporto ventras Bureliai vaikams Kaunas (2)

  • Gulint ant pilvo, kojas suglaudžiame, atsigulame į ,,Y‘ padėtį, pečių juostą atpalaiduojame, galvą laikome ant kaktos. Keliame nykščius į viršų ir leidžiame žemyn, pratimo metu neskubame. Atliekame 10-12 kartų, po 2-3 serijas.

  • Kineziterapija taisyklinga laikysena patarimai vaikams Strakaliukas vaiku sporto ventras Bureliai vaikams Kaunas (1)

  • Šį pilvo preso pratimą galime atlikti ir be papildomų priemonių, tiesiog delnais siekdami keliukus. Atliekant šį pratimą nugaros neriečiame, kaklą laikome tiesų, atliekame tolygiai. Pratimą atliekame 10-12 kartų, po 2-3 serijas.

  • Kineziterapija taisyklinga laikysena patarimai vaikams Strakaliukas vaiku sporto ventras Bureliai vaikams Kaunas (5)

  • Šį nugaros pratimą atliekame ant gulint ant pilvo, kojas suglaudę, galvą laikant ant kaktos, rankos ištiestos virš peties. Rankose galime laikyti bet kokį daiktą, kurį randame buityje, tai gali būti pliušinis žaislas ar kas kita. Pratimo metu keliame tiesias rankas į viršų ir lėtai nuleidžiame žemyn, atliekame 10-12 kartų, po 2-3 serijas.

  • Kineziterapija taisyklinga laikysena patarimai vaikams Strakaliukas vaiku sporto ventras Bureliai vaikams Kaunas (4)

  • Pratimas – lentas/plankas. Šį pratimą labia svarbu atlikti taisyklingai. Kaklas ir juosmuo turi būti tiesūs, jokiu būdu neišriečiame juosmens. Pratimo metu įtempiame sėdmenis ir pilvo raumenis, mentes atitraukiame viena nuo kitos, alkūnės laikome po petimi. Šioje padėtyje išbūname nuo 20 sekundžių ir kas kartą ilginame trukmę, nepamirštame kvėpuoti.

Savaitgalių rytais – „Strakaliuko“ užsiėmimai užsienio lietuvių bendruomenių vaikams